Het nieuwe communiceren met digital signage in de winkelstraat

Alles staat of valt met duidelijke, begrijpbare communicatie. Maar wat is dat? De manier waarop wij communiceren is constant in beweging en ziet veel nieuwe ontwikkelingen. Met de komst van nieuwe technologieën zien we ook steeds meer nieuwe manieren van communicatie, sommige kennen we misschien van ouder scifi films. Neem bijvoorbeeld digitale reclameborden die je tijdens shoppen tegenkomt. Nu zien we deze bijna overal en kunnen we deze haast niet meer wegdenken. Deze vorm van digitale communicatie via beeldschermen wordt ook wel “digital signage” genoemd en biedt voor bedrijven, marketeers én winkels ontzettend veel toepassingen.

Digital signage, ook wel “narrowcasting” genoemd is vooral heel interessant omdat je met dezelfde contant net iets meer kan zeggen dan bijvoorbeeld met een poster en dit veel dynamischer is en dus sneller de aandacht trekt. Ideaal voor de winkels die klanten willen informeren om vooral een bezoek te brengen aan hun winkel. 

Zeg meer met digital signage


Dankzij de komst van betaalbaardere schermen en systemen is deze manier van communiceren voor veel bedrijven een stuk toegankelijker geworden dan voorgaande jaren. Hierdoor kom je dit dus ook steeds meer op verschillende plekken tegen. Denk bijvoorbeeld in winkelcentra met informatie over gevestigde winkels, openingstijden en locaties. Ook maakt het voor winkels mogelijk om op een opvallende manier acties te promoten of het winkelend publiek op de hoogte brengen van nieuwe collecties. Maar wat dacht je van informatie en promotiemateriaal op feesten en festivals? Ook handig om bezoekers nog even op de huisregels te wijzen.

Maar naast communicatie gericht op het publiek kan digital signage ook worden ingezet voor interne communicatie. Denk bijvoorbeeld aan communicatie naar het personeel zoals interne berichtgevingen, resultaat cijfers en andere updates kunnen op deze manier in korte tijd aan een veel mensen worden getoond. Andere sectoren waarin we dit steeds meer terugzien zijn bijvoorbeeld in banken met de laatste beurscijfers en informatie over leningen en investeringen. In de zorg met informatie over behandelingen en mogelijkheden tot reclame voor farmaceutische bedrijven. En ook scholen met allerlei mogelijke informatie over belangrijke en leuke zaken.

Is narrowcasting iets voor jou?

Hoewel narrowcasting bedrijf een interessante manier van communiceren is en veel bereik heeft is het wel heel belangrijk om te inventariseren of dit ook het juiste communicatiemiddel is voor jouw bedrijf. Belangrijk om hierbij in acht te nemen is of de resultaten kan behalen die het de investering waard maken. Een narrowcasting systeem brengt namelijk hardware én software kosten met zich mee die het niet voor iedere onderneming waard zijn. Van belang is het dus om verschillende mogelijkheden te bekijken. Vragen zoals, “wat is mijn doelgroep?”, “hoe groot is mijn doelgroep?” en “hoe vatbaar is mijn doelgroep?” zijn een goed punt om te beginnen. Voor een relatief kleine doelgroep kan een andere manier van communiceren wellicht voordeliger maar even doeltreffend zijn en niet iedere doelgroep, ouderen in sommige gevallen, is even vatbaar voor reclame of informatie dat op een dynamische manier wordt getoond.

Narrowcasting vindt steeds meer toepassing voor kleine en grote bedrijven binnen verschillende sectoren en voor elke gebruikerscase is een op maat te maken oplossing te vinden zolang je precies weet wat je hiermee wilt bereik