Voordelen van schoollaptop

Het is inmiddels overduidelijk dat de wereld langzamerhand digitaliseert. We zijn massaal al ver gekomen. Zo is het gewoonlijk om contactloos te pinnen en ‘even’ een familielid in Afrika te bellen. Doordat de digitalisering een grote rol speelt in ieders leven lijken ook de scholen zich rustig aan te passen. 

Laptop in de klas

Niet iedere ouder is er blij mee. Veel ouders proberen regelmatig de kinderen achter de digitale apparaten vandaan te trekken, al blijkt dat vrijwel onmogelijk als zelfs huiswerk op de apparaten gemaakt zal worden. Daarbij heeft niet ieder gezin het geld om op kort termijn naar een laptop winkel te gaan om een laptop aan te schaffen, waardoor er ook ouders, financieel gezien, ontevreden zijn over deze ontwikkeling. Toch zal de aanpassing niet enkel nadelig zijn.

Voordelen van een schoollaptop

Het toepassen van de laptops in de klas is een ingrijpende maatregel en daarom niet enkel nadelig. De schoolcommissie zal er immers goed over nagedacht hebben. Hieronder hebben wij de belangrijkste voordelen van een schoollaptop opgesomd. 

  • Klimaatprobleem

Wereldwijd kampen we momenteel met een klimaatprobleem. De uitstoot van CO2 lijkt gevaar te leveren voor de komende generaties. Het kappen van vegetatie zal niet gunstig zijn in deze situatie. De bomen zetten, aan de hand van fotosynthese, de CO2 immers om in zuurstof. Niet bepaald onbelangrijk. Door de vervanging van de tientallen schoolboeken per leerling door een laptop zal er een hoop ontbossing voorkomen kunnen worden, waardoor de scholen kunnen bijdragen aan het klimaatprobleem.

  • Sneller contact

Daarbij is het, voor leerlingen, mogelijk om via de laptop en het internet snel en gemakkelijk contact op te nemen met de docent. Leerlingen zullen sneller hun vraag durven te stellen, waardoor de leerlingen de stof beter zullen begrijpen. Daarbij kunnen docenten de laptop samenstellen met de nodige applicaties erop.

  • Allemaal online terug te vinden

De smoes dat de hond het huiswerk heeft opgegeven, kan helaas niet langer gebruikt worden. De opdrachten zijn immers allemaal online terug te vinden. Daarbij is het ook gunstig dat groepsopdrachten online te vinden zijn. Indien een leerling ziek is, kunnen de medeleerlingen alsnog verder werken aan het project.