Met name in de detailhandel bestaat een groot deel van de dienstverlening uit werkzaamheden die elke dag weer opnieuw moeten worden gedaan. In een supermarkt moet elke dag brood worden gebakken, vleeswaren worden gesneden, één of meer kassa’s worden bemand en vakken worden gevuld. Nu de banen als het ware voor het oprapen liggen, is het soms lastig om aan voldoende personeel te komen. Een simpele advertentie of een briefje op een prikbord met winkelpersoneel gezocht is niet meer voldoende. Het is van belang om op een andere manier naar personeelswerving te kijken.
Acute personeelsproblemen
Als je bedrijf plotseling behoefte heeft aan extra personeel kun je acties ondernemen in het kader van personeel gezocht met spoed. Als je de personeelswerving al structureel goed hebt ingericht levert dat wel extra reacties op, maar meestal niet zoveel als gehoopt. Er ontstaan dan wachtrijen in de winkels, vooral voor de kassa’s. Als dat vaak gebeurt heeft dat gevolgen voor de omzet, want klanten willen niet wachten. Zorg er dus voor dat je als werkgever goed bekend staat, zodat werknemers graag bij je werken. Dat betekent dat je aardig voor het personeel bent, en zoveel mogelijk rekening houdt met hun wensen.
Personeel zoeken via platforms
Zelfs als je een populaire werkgever bent is het niet heel effectief om personeel te zoeken door middel van briefjes op prikborden en kleine advertenties in de weekbladen. Modern personeel zoekt digitaal naar werk door middel van platforms, zoals de nationale vacaturebank. Ze plaatsen daar een profiel en proberen aan de hand daarvan werk te vinden. Als bedrijf kun je daar slim gebruik van maken. In de eerste plaats door op het platform een vacature te plaatsen en te wachten op reacties. Je kan er ook voor kiezen om zelf op basis van de cv’s van mensen die zich hebben ingeschreven bij het platform op zoek gaan naar geschikte kandidaten, en hen uitnodigen om bij je te komen werken.